Modelowanie zawodów Formuły 1

Problem symulacji wyścigów F1 jest niezwykle złożony. Ta dziedzina sportów motorowych jest poligonem doświadczalnym przy wprowadzaniu nowych technologii do codziennego życia. Stosuje się najnowocześniejszy sprzęt, najlepsze materiały i najnowsze technologie, które nigdzie indziej nie ujrzały światła dziennego. Symulowanie zjawisk, zachowań, fizyki zawodów jest niezwykle skomplikowane. O ile jesteśmy w stanie przybliżać wartości prędkości, przyspieszenia, hamowania czy przyczepności opon, o tyle koncerny wyścigowe pilnie strzegą informacji o aerodynamice, taktyce, spalaniu paliwa czy zastosowanych rozwiązaniach niewidocznych gołym okiem. Zmierzyliśmy się z tymi problemami i udało nam się osiągnąć zadowalające efekty.

Aplikacja została napisana w języku Java przy użyciu środowisk JetBrains Idea IntelliJ oraz Eclipse. Do automatyzacji budowy oprogramowania użyliśmy Apache Maven. Testy kodu zostały wykonane przy użyciu narzędzi JUnit. Wizualizację interfejsu rozwiązaliśmy za pomocą biblioteki Substance będącej rozszerzeniem Swinga.

Projekt bardzo dobrze odzwierciedla rzeczywiste sytuacje np. podejmowanie decyzji o wyprzedzaniu czy hamowaniu. Dodatkowo odwzorowuje zachowanie bolidów na różne współczynniki tj. wilgotność nawierzchni toru czy rodzaj opon zamontowanych w bolidach. Doskonale obrazuje to walidacja modelu – model generuje mapy prędkości zgodne z rzeczywistymi prędkościami obserwowanymi podczas wyścigu.

Praca jest wynikiem współpracy dwóch grup wykonujących projekty w ramach przedmiotu Symulacje i Sterowanie Procesów Dyskretnych. Dzięki połączeniu sił i owocnej współpracy otwarły się przed nami nowe możliwości.

Autorzy: Piotr Brudny, Kacper Furmański, Klaudia Kołdarz, Mateusz Kotlarz, Sabina Rydzek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*